In comfortzone
Als je iets makkelijk kan lijkt het al snel of je ‘grip’ op de situatie hebt. Wanneer je hoogbegaafd bent kom je veel dingen tegen die je (te) gemakkelijk af gaan. Op school zitten deze kinderen dan ook vaak niet in de leerzone maar in hun comfortzone.
Wanneer inzichtelijk wordt dat een kind meer aan zou ‘behoren’ te kunnen, wordt er vaak voor een verzwaard programma gekozen. Een aantal voorbeelden waarom we dat doen, zijn:
- de motivatie behouden door het wat moeilijker/interessanter te maken
- leren omgaan met het ‘buikgevoel’ wanneer iets niet in 1x lukt
- in oplossingen leren denken
- hulp leren vragen
- doorzettingsvermogen creëren
Deze vaardigheden hebben we namelijk ook in ons latere leven nodig.
In leerzone
Maar in een aantal gevallen zien we niet gelijk gemotiveerde, leergierige en enthousiaste leerlingen verschijnen. Want in het begin voelt het helemaal niet lekker in de buik om iets niet direct of bijna direct te weten. Hulp vragen is ook vaak moeilijk, want “wat zullen ze wel niet van me denken?!”. De stress schiet omhoog waardoor er niet meer in oplossingen gedacht kan worden. De hersens, waarvan we weten dat ze meer aankunnen, schieten alle kanten op en worden vooral gebruikt om een manier te verzinnen hoe ze onder dat verzwaarde programma uit kunnen komen.
Niks geen grip meer! Het kind heeft ineens geen controle meer over de situatie en zal stapje voor stapje geholpen moeten worden om zijn ‘grip’ weer terug te krijgen.
Begeleiden
Maar naast een goede procesbegeleiding en inzicht in zichzelf, kan er ook sprake zijn van een primaire reflex die nog actief is. Dat betekent dat het kind reflexmatig handelt door de stress die hij ervaart. Een van de reflexen die te maken heeft met ‘grip’ is bijvoorbeeld de ‘Hand Grasp reflex’.
Wanneer deze grijpreflex nog actief is dan kun je dat bijvoorbeeld herkennen doordat het kind zich graag vasthoudt aan bekende situaties en volhardend is in zijn eigen ideeën. Maar ook tandenknarsen, langzaam van begrip, moeite met schrijven en problemen met spraak, hebben hiermee te maken.
Naast het goed begeleiden van een kind hoe het om kan gaan met moeilijker schoolwerk, kan ook reflexintegratie hierbij ondersteunen. Met behulp hiervan kunnen reflexen alsnog geïntegreerd worden wat bijdraagt aan meer grip op zijn eigen ontwikkeling.
Wil je meer weten over de verschillende reflexen of wat reflexintegratie kan betekenen? Kijk dan op www.360gradenhb.nl/uitleg-per-reflex/