Uit onderzoek blijkt dat bij hoogbegaafde kinderen een patroon van niet- of afwijkend geïntegreerde reflexen aanwezig zijn. Doordat hoogbegaafde kinderen al vanaf baby leren vanuit observatie, slaan zij het oefenen van motorische bewegingen over.
Vaak wachten zij met rollen, kruipen, lopen (etc) totdat zij zeker weten dat ze het kunnen. Dan pas gaan ze de nieuwe vaardigheid toepassen. Zonder oefenen, vanuit het niets.
Dit zorgt ervoor dat primaire reflexen aanwezig blijven en op latere leeftijd voor hinder gaan zorgen. Naast deze reflexen kunnen ook nog andere niet- of afwijkend geïntegreerde reflexen aanwezig zijn door problemen tijdens de zwangerschap of stress. Enkele symptomen of leerproblemen die gepaard gaan met nog actieve primaire reflexen zijn:
• Moeite met automatiseren
• Hyperactief / of juist erg moe
• Overgevoelig op tactiel, auditief of visueel gebied
• Moeite met stilzitten
• Aandacht- en concentratie problemen
• Slechte oog-handcoördinatie om te schrijven
• Slechte oogbewegingen om te lezen
• Moeite met rekenen of lezen of schrijven of spelling
• Moeite met beslissingen nemen
• Emoties niet goed onder controle
• Veel hoofdpijn en/of buikpijn
• Onzeker/ faalangstig
• Wordt gepest of pest zelf
• Moeite met eigen grenzen aangeven en/of grenzen van anderen accepteren
• Bijt op z’n pen, nagels, kleding of duimt etc.
• Slaapt slecht
• Lage frustratietolerantie
• Moeite met plannen
• Slecht tijdsbesef
Middels reflexintegratie worden deze zaken vanuit de basis aangepakt en wordt gebouwd aan een goed fundament.